aspergerkampen.blogg.se

2013-10-14
18:11:00

Cereb
Fick idag brev från Cereb i Stockholm där det stod att de mottagit en remiss för utredning och att jag kommer bli kallad dit. Det var skönt, då vet jag i alla fall att de fått remissen och att de tagit sig an mig på något sätt. Nu är det väl bara att vänta... 
 
Många saker har varit jobbiga den senaste månaden, har märkt en del större saker jag har problem med. Saker som inte bara drabbar mig själv som att lappar kliar eller att jag hör ljud som andra inte hör. På jobbet till exempel, när något ändras drastiskt (oftast händer det inget vid små ändringar, sådana dyker upp hela tiden när man jobbar på hemtjänst) så tar det liksom stopp i min hjärna och jag kommer inte vidare förrän jag har koll. Det i sin tur kan drabba vårdtagarna. 
 
Sen också när chefen tar upp saker med mig, så tar jag det så bokstavligt så att jag tänker mig tokig på det. Självkänslan och självförtroendet får sig rejäla törnar.
 
Andra saker är om jag till exempel har gäster, att jag kan verka så strikt med regler för att något stör mig så mycket så det gör ont i mig. Någon råkar sätta skorna lite fult och jag ryter. Vi lagar mat tillsammans och de får bara höra vad de gör fel. Jag märker ju att jag har de här svårigheterna, men det är så svårt. Det är inte lätt att bara strunta i sådana saker. De fastnar i hjärnan och liksom sväller och sväller. Det känns ungefär som att huvudet ska sprängas vilken sekund som helst.
 
Det känns jobbigt att veta att jag har de här problemen utan att veta om jag har AS eller inte, och för människor jag inte känner så bra orkar jag inte förklara. De flesta nära mig vet att jag håller på och ska ha utredning, så de vet ju om vad mina problem är/kan vara. Många gånger har jag skrämt iväg människor på grund av min allt-eller-inget-egenskap. Känns sorgligt. 
 
Ska bli skönt att få upprättelse och kunna förklara varför jag är som jag är. (utan att skylla på AS såklart, men bara för att förklara.)
 
Det var lite tankar. 
 
Ha det bra!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: